شیراز

بهترین منطقه شیراز برای زندگی

بهترین منطقه شیراز برای زندگی

کجای شیراز خانه بخریم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین مناطق شیراز برای خرید خانه کجاست؟

مناطق بالا شهر شیراز عبارتند از: معالی آباد، فرهنگ شهر، ستارخان، ملاصدرا

بهتر است با محله های دیگر شیراز نیز آشنا شویم:

محله آستانه شیراز

یکی از محله های شیراز که بسیار قدیمی می باشد و دارای قدمت طولانی است محله آستانه شیراز می باشد. این محله به عنوان یکی از محله های خوب شیراز برای زندگی شناخته شده است که در مرکز شیراز واقع شده است. در این محله آرامگاه سید علاءالدین حسین که فرزند امام موسی کاظم است قرار گرفته است. پس از شاهچراغ این آرامگاه یکی از مهمترین زیارتگاه های موجود در شیراز می باشد.

 

محله ابیوردی

یکی از بهترین محله های شیراز که به عنوان یکی از محله های قدیمی شیراز شناخته شده است محله ابیوردی می باشد. نام این محله از ابیورد خراسان گرفته شده است که پس از استیلای اعراب به ابیورد به شهرت قابل توجهی دست یافته است.

 

محله بالا کفت شیراز

یکی دیگر از محله های شیراز که به عنوان یکی از محله های قدیمی با قدمت طولانی شناخته شده است محله بالا کفت می باشد. این محله به نام محله بالا کفد نیز مشهور می باشد که در بخش جنوبی شهر شیراز واقع شده است. به زبان مردم قدیم شیراز به قسمت هایی از باغستان ها و باغ های بزرگ کفت گفته می شود. وجه تسمیه این محله نیز به دلیل وجود باغ های بزرگ همچون باغ های سالاری، خاتون، کلانتری و آستانه در این محله می باشد.

 

محله بقعه شاه داعی الله

یکی از محله های شیراز که به عنوان یکی از محله های خوب برای زندگی شناخته شده است محله بقعه شاه داعی الله می باشد. در حقیقت شاه داعی الله یکی از حکما و عرفای شیراز می باشد که در زمان خود دارای شهرت بسیار خوبی بود. شاه داعی الله یک شاعر بود و علاوه بر شعر ۳۵ جلد کتاب مختلف نیز تالیف کرده بود. آرامگاه این حکیم و عارف در بخش جنوب شرقی گورستان دارالسلام واقع شده است که امروزه به شهرت جهانی دست یافته است.

 

محله دروازه اصفهان شیراز

یکی دیگر از محله های خوب و قدیمی شهر شیراز، محله دروازه اصفهان می باشد. مجموعه ای از محله های درب شاهزاده، چپرخانه، محله ده بزرگی ها و بازارچه فیل این محله را تشکیل داده اند. اشرافیان و افراد اعیان شهر شیراز در زمان های گذشته در این محله زندگی می کردند و شغل اکثر آن ها چوب فروشی بوده است. محله دروازه اصفهان که به عنوان یکی از محله های خوب شیراز برای زندگی شناخته شده است از بخش غربی به محله موردستان و از بخش شرق به خیابان شهناز متصل می باشد.

محله سنگ سیاه یکی از قدیمی ترین محله های شیراز

یکی از قدیمی ترین محله های شیراز محله سنگ سیاه می باشد که وجه تسمیه این محله قرار داشتن یک سنگ سیاه چهارگوش در محوطه آرامگاه سیبویه می باشد. در زمان های گذشته مردم شیراز برای شفا گرفتن به این سنگ مراجعه می کردند. این محله به خاطر کوچه های تنگ و باریک به شهرت قابل توجهی در شهر شیراز دست یافته است.

 

محله گودعربان از قدیمی ترین محله های شیراز

یکی دیگر از محله های شیراز که دارای قدمت بسیار بالا می باشد محله گودعربان می باشد. این محله در بخش مرکزی شهر شیراز واقع شده است. در دوران قاجار و قبل از آن به عنوان دارالحکومه شیراز مورد استفاده قرار گرفته است. مسجدهای قدیمی بسیار زیاد از جمله مسجد نصیرالملک، مدارس علمیه خان، کاخ قوام الملک و حرمسرای زینت الملوک در این محله شیراز واقع شده اند. از دیگر مکان های مهم در این محله شیراز می توان به آرامگاه شیخ روزبهان، حسینیه قوام، نارنجستان قوام، مدرسه خان، امامزاده زنجیری اشاره کرد. این محله نیز یکی از محله های خوب شیراز برای زندگی می باشد.

 

محله ارمنی ها

یکی دیگر از محله های قدیمی شیراز محله ارمنی ها می باشد. محله ارمنی ها در مجاورت محله درب مسجد واقع شده است و در زمان های گذشته تمام عیسویان شیراز در این محله زندگی می کردند. در دوران حکمرانی شاه عباس دوم ارامنه به دستور ایشان از ارمنستان به ایران آمدند و در شهرهای شیراز و اصفهان ساکن شدند. از دیگر اماکن مهم و تاریخی موجود در این محله می توان به مکتب خانه، کلیسا، قراول خانه، بازار و بازارچه مخصوص عیسویان اشاره کرد.

محله اسحاق بیگ یکی از محله های شیراز قدیم

یکی دیگر از محله های شیراز قدیم که در مرکز شیراز واقع شده است محله اسحاق بیگ می باشد. امیر اسحاق بیگ یا اسحاق بیگ شیخ جمال الدین ابواسحاق بوده است که توانسته بر مدعیان حکومت پیروز شود و حکومت فارس را در اختیار بگیرد. به منظور تقدیر و تشکر از وی جهت دادگری وی برای آبادسازی شیراز، نام ایشان را روی این محله از شیراز گذاشته اند.

 

محله بازار مرغ یکی دیگر از محله های شیراز قدیم

یکی دیگر از قدیمی ترین محله های شیراز محله بازار مرغ می باشد. این محله در محل کنونی شاهچراغ قرار گرفته است و به طور کلی دو محله بوده است. محله شاهچراغ و محله بازار مرغ در زمان های گذشته این محله را به طور کلی تشکیل می دادند. این محله یک بازار به مساحت یک کیلومتر می باشد که سقف آن پوشیده شده است و کف آن گود است. نور این محله بسیار کم است از این رو در شب ها تقریبا تاریک است.

 

محله پودنک یکی از محله های شیراز

یکی از محله های قدیمی شیراز که در بخش شرقی این شهر واقع شده است محله پودنک می باشد. در زمان های گذشته این محله یکی از روستاهای اطراف شیراز بوده است و با توسعه شهر شیراز به عنوان یکی از محله های شیراز در نظر گرفته شده است. محله پودنک شیراز شامل بخشی از منطقه هفت شیراز می باشد که در مجاورت محله های دشت چنار، شریف آباد و حسین آباد واقع شده است.

 

محله درب شیخ

یکی دیگر از محله های شیراز که به عنوان یکی از محله های خوب برای زندگی شناخته شده است محله درب شیخ یا محله باغ می باشد. این محله در حقیقت بخشی از محله بالا کفت را تشکیل می دهد. آرامگاه روزبهان فسایی در این محله شیراز واقع شده است. این محله در نزدیکی آرامگاه سید علاءالدین حسین، خانه زینت الملوک و نارنجستان قوام واقع شده است.

 

محله درب مسجد

یکی از محله های شیراز که امروزه به محله درب مسجد مشیر معروف شده است محله درب مسجد می باشد. این محله نیز یکی از محله های شیراز قدیم می باشد. یکی از مهمترین اماکن موجود در محله درب مسجد، مسجد مشیر شیراز می باشد که دارای زیبایی، قدرت تاریخی و کاشی کاری های زیبا می باشد و امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است.

 

محله سرباغ

یکی دیگر از محله های شیراز قدیم محله سرباغ می باشد. این محله در گذشته از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده است و در مجاورت باغ بزرگ واقع شده است. ابتدا در مجاورت این باغ خانه هایی ساخته شده است و سپس محله سرباغ بوجود آمده است.

 

محله سردزک

یکی از محله های شیراز که در بخش جنوب این شهر واقع شده است محله سردزک می باشد. این محله نیز به عنوان یکی از محله های تهران قدیم شناخته شده است. محله های سردزک و دشتک با یکدیگر ادغام شده اند و محله جدید به نام سردزک کنونی ایجاد شده است.

طراحی سایت ارزان در شیراز
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا