رپورتاژ

پردرآمدترین گرایش عمران (بررسی 6 حوزه پرکاربرد در بازارکار)

پردرآمدترین گرایش عمران (بررسی 6 حوزه پرکاربرد در بازارکار)

عمران یکی از شاخه های کاری مهم در کشورمان است؛ افرادی که وارد گرایش های مختلف رشته عمران می شوند، در اموری مانند طراحی، ساخت، نظارت و بهره برداری از پروژه های مختلف مشغول به کار خواهند شد. آنها تمام این کارها را مطابق با قوانین انجام می دهند تا کارها به شکلی اصولی و درست انجام شود. در رشته عمران مهندسین با انواع مصالح ساختمانی از جمله ساروج و انواع دیگر ملات آشنا می شوند.

رشته های مهندسی معمولا به چندین زیرشاخه تقسیم می شوند؛ مثلا گرایش های مهندسی عمران شامل طراحی، ساخت و نظارت و … می باشد. افرادی که در این حوزه مشغول به تحصیل هستند، تصمیم می گیرند که کدام یک از گرایش ها را انتخاب کنند و در آن زمینه به کسب مهارت و دانش در دانشگاه ها بپردازند. قبل از انتخاب گرایش، شما باید حتما درباره درآمد آنها و میزان سختی یا راحتی رشته اطلاعاتی به دست بیاورید. در واقع شما باید پردرآمدترین گرایش عمران را بشناسید.

برای اینکه وارد رشته عمران شوید و به تحصیل در یکی از گرایش های آن بپردازید، در مرحله اول باید در کنکور سراسری ثبت نام کنید؛ برای مطالعه سرفصل های درسی می توانید دانلود کتاب های مهندسی عمران را در برنامه خود قرار دهید. البته بسیاری از دانشگاه ها مثل پیام نور، غیر انتفاعی و … شرایط ورود بدون کنکور را برای متقاضیان امکان پذیر کرده اند.

معرفی پردرآمدترین گرایش عمران

پردرآمدترین گرایش عمران معمولا گرایشی است که متقاضی کمتری در بازار دارد؛ یعنی تعداد افراد متخصص و فعال در آن زمینه کم هستند. با این حال می توان از سایر گرایش ها نیز درآمدزایی کرد، اما به منظور کسب بیشترین درآمد شما باید حتما وارد حوزه های خاص و با متقاضی کم شوید.

آن دسته از گرایش هایی که بستر مهاجرت را نیز فراهم می سازند، گزینه خوبی برای کسب درآمد هستند؛ چون بیشترین میزان درآمد را برایتان به ارمغان می آورند.

در ادامه قصد داریم پردرآمدترین گرایش های عمران را معرفی کنیم و درباره آنها توضیح دهیم:

ژئوتکنیک، گرایش سخت و پولساز در عمران

کسانی که گرایش ژئوتکنیک را انتخاب می کنند، در واقع باید شرایط زمین ها را برای ساخت بناهای متنوع بررسی نمایند. آنها با تجزیه و تحلیل ویژگی های مختلف زمین اطمینان کافی بابت امنیت آن به دست می آورند.

در واقع در گرایش ژئوتکنیک فرد باید تمام دانش و اطلاعات مربوط به رعایت ایمنی زمین ها جهت ساخت ساختمان ها را بداند و آنها را در حین بررسی هایش رعایت کند تا ساختمان بعد از ساخت در موقعیت مورد نظر مقاومت خود را حفظ کرده و دوامش را از دست ندهد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که ژئوتکنیک یک گرایش سخت و نسبتا طاقت فرسا است؛ بنابراین کسانی که وارد این حوزه می شوند، باید با تمام چالش های مسیر هماهنگ شوند.

سازه ها

کسانی که وارد گرایش سازه ها می شوند، باید تمام نکات و اطلاعات مربوط به ساخت ساختمان و بناها با کاربری های مختلف را آموزش دیده باشند. اگر وارد این گرایش شدید، باید برای پیدا کردن پروژه و ورود به بازار با شرکت های پیمانکاری قرارداد تنظیم کنید.

حمل و نقل، یک گرایش آسان و محبوب

در این گرایش مهندس عمران سعی دارد تا سیستم حمل و نقل را به شیوه ای مناسب بهبود دهد و مشکلات را به حداقل برساند. مثلا در سیستمی که طراحی می کند، ایجاد احتمال بروز ترافیک و … به حداقل برسد.

گرایش حمل و نقل آسان است و بین افرادی که در رشته عمران فعالیت دارند، محبوبیت دارد.

راه و ترابری

در گرایش راه و ترابری، فرد باید بتواند راه های شهری و بین شهری را بهبود و توسعه دهد. در واقع او باید بتواند با برنامه ریزی و مدیریت هزینه ها، بهترین موقعیت برای احداث جاده ها و راه ها را بشناسد، میزان ترافیک آن منطقه را بسنجد و خطرهای طبیعی آنجا را بررسی کند.

بهترین گرایش عمران برای خانم ها و آقایان

اکنون پردرآمدترین گرایش عمران را می شناسید؛ اما همانطور که می دانید، انجام برخی کارها برای آقایان به منظور برخورداری از شرایط جسمی بهتر، مقدورتر است. بنابراین اگر خانم ها و آقایان بر اساس جنسیتشان یکی از گرایش های عمران را انتخاب کنند، بدون شک به دلیل راحتی بیشتر کارها، درآمد بیشتری نیز به دست خواهند آورد. در ادامه بهترین گرایش ها برای خانم ها و آقایان را معرفی می کنیم:

بهترین گرایش عمران برای خانم ها

خانم ها به منظور انجام راحتتر کارها می توانند وارد گرایش مدیریت یا ساخت یا مدیریت منابع آب شوند. در واقع این گرایش ها بیشتر در زمینه کارهای مدیریتی هستند و برای خانم ها مشکلی به وجود نمی آورند.

در مدیریت ساخت، فرد باید بتواند با تلفیق مهارت مدیریتی و مهندسی عمران، به مدیریت سازه ها بپردازد. در مدیریت منابع آب نیز وی باید در شبکه های آبرسانی پروژه های مختلف را بررسی کند. نوع شبکه توزیع آب، نحوه انتقال و … جزء مهمترین وظایف مهندس عمران در این گرایش هستند.

پردرآمدترین گرایش عمران (بررسی 6 حوزه پرکاربرد در بازارکار)

بهترین گرایش عمران برای آقایان

آقایان نسبت به خانم ها بهتر می توانند از پس پروژه های زیربنایی یا ساخت و ساز بر بیایند. بنابراین برای آنها گرایش های مختلفی مثل راه و ترابری یا ژئوتکنیک بهترین گزینه ها به شمار می آیند.

آیا سایر گرایش های عمران درآمد کمی دارند؟

اکنون این سوال پیش می آید که آیا سایر گرایش های عمران مثل مهندسی زلزله، مهندس محیط زیست، مهندسی ساختمان های هوشمند، مهندسی سازه های هیدرولیکی یا مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی درآمد کمی دارند؟ قطعا اگر در هر کاری تبدیل به حرفه ای ترین شوید و دانش و مهارت کافی به دست بیاورید، درآمدهای چشمگیری نیز خواهید داشت.

کشور ما یکی از کشورهای نسبتاً پیشرفته در جهان است که صنعت ساخت و ساز در آن روز به روز تکامل پیدا می کند. این یعنی هر روز درخواست های بیشتری برای حضور مهندس های عمران در گرایش های مختلف در جامعه به وجود می آید. بنابراین اگر دانش و مهارت کافی به دست بیاورید، در هر رشته یا گرایش کاری که باشید، درآمدهای فوق العاده ای به دست می آورید.

البته شما قبل از انتخاب یکی از گرایش های مورد نظرتان می توانید به بازار بروید و در زمینه مربوطه تحقیقات لازم را انجام دهید تا بازار آن، حداقل یا حداکثر درآمد و … را بشناسید. با این کار دیدی باز درباره شاخه های مختلف کاری بدست خواهیدآورد.

پردرآمدترین گرایش عمران (بررسی 6 حوزه پرکاربرد در بازارکار)

کدام گرایش عمران را انتخاب کنم؟

حتی اگر پردرآمدترین گرایش عمران را انتخاب کنید، ولی به آن علاقه ای نداشته باشید، بعد از مدتی دچار شکست های مختلف در زمینه کاری تان می شوید. بنابراین ابتدا علاقه تان را بشناسید و سپس بر اساس آن یکی از گرایش ها را انتخاب کنید. وجود علاقه نسبت به کار باعث می شود تا فرصت های درآمدزایی را درک کرده و با استفاده از آنها به درآمد برسید.

در زمینه انتخاب گرایش عمران می توانید با کارشناس های فعال در این زمینه نیز مشورت داشته باشید تا آنها بر اساس علم و تجربه ای که در بازار به دست آورده اند، کمکتان کنند بهترین گرایش را انتخاب کنید.

پردرآمدترین گرایش عمران، زمینه ای برای کسب درآمدهای فوق العاده

پردرآمدترین گرایش عمران را که انتخاب کنید، در صورت وجود علاقه و همچنین پیشرفت مداوم، می توانید در این زمینه درآمدهای فوق العاده ای به دست بیاورید. در واقع میزان درآمدتان کاملا بستگی به میزان مهارت هایتان دارد. شما باید با تمامی پیچ و خم های حوزه کاری مربوطه آشنا باشید و نحوه عبور از چالش های آنها را بدانید تا در مدت زمانی کوتاه درآمدهای حداقلی برای خود به وجود آورید و به مرور میزان آن را افزایش داده تا درآمدتان به بالاترین سطح خود برسد.

طراحی سایت ارزان در شیراز
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا